Frostiga Oktoberdag

Publicerad 2014-10-30 20:55:00 i Allmänt, Malin bakar,

Hej!
Jag vill bara börja med att säga att jag jättegärna vill hålla den här bloggen vid liv,
eftersom idén med den är mycket trevlig. Men det är för mycket som kommer ivägen.
Jag vill fylla bloggen med recept inför jul och lite höstrecept.
Jag har ett recept med på butternutpaj som jag vill prova. Receptet här Amerikansk så jag håller just nu på att omvandla koppar till deciliter och tum till centimeter. Receptet innehåller bl.a kondenerad mjölk, mums!
Receptet hittar ni här: Butternutpie
Det som hänt sedan sist är väl att vi har flyttat bort till Bäckhagen, ser ut så här:
Och här trivs vi väldigt bra. Det ligger precis vid skogen med några gärden runt och sikt till sjön, precis som vi sa att vi ville ha det när vi skulle köpa hus. Så vi är ju väldigt nöjda :) Bakom huset går det en vandringsled upp till Åsjöhyttan, den har vi ju gått mer än 100 ggr snart men fortfarande lika uppskattad. Dock är det mycket av både varg och vildsvin just nu. Så det är inte jättekul att släppa Odin.
Vi har både garage, vind och källarförvaring här. Även potatiskällare som jag ställt två kartonger med äpplen i redan som vi fått av Nicks morfar. Invändigt är det nyrenoverat med både diskmaskin och tvättmaskin. Varför jag uppskattar tvättmaskinen så är för att där vi bodde förut var man tvungen att gå ut och ner i en mörk och kall källare för att tvätta.
Det som vi måste göra till våren är att måla södersidan och alla fönster. Trädgården är ett projekt också men vi har redan börjat såga ner och röja det mesta! Så på lördag ska vi förhoppningsvis elda upp allt sly, grilla körv och dricka bärs :)

Det har rullat på ett par veckor nu med massor av aktiviteter. Middagsbjudningar, hotellboende, restaurangbesök, konserter, bilresor, flyttning, bilmek.... Alla helgonahelgen är för första gången vi inte har bokat in något speciellt på många veckor, förutom elda i trädgården och imorgon ska vi ut, äta och gå på bio. Vi är bjudna på halloweenfest men det får bli en annan gång. Vi måste få umgås lite med varandra ifred också eftersom Nick inte kommer hem på 2 veckor. Så när jag handlar i morgon ska jag köpa lammstek och laga i helgen :) Får bli lammstek i ugn med rotfrukter och skysås.
Snart är det dags för julpyssel också. Detta har jag hittills tänkt att fylla mina blogginlägg med i framtiden:

Äppelkompott m. kardemumma & vanilj

Knäckebröd m. kummin, timjan & havssalt

Torkat fruktbröd m. mandel ( till salta ostar )


Päronmarmeland m. chili & saffran


Vinglögg m. lingon & blåbär


Chokladpraliner

Pepparkakor
 
Här är några praliner vi gjorde för några år sedan som vart mycket goda.
 

Vinglöggen jag gör kommer med inspiration från Grythyttans skogsglögg.
Den är fruktansvärt god!


Någon som har ätbara jultips till mig? Kommentera gärna!
 
 
 
 
Drömmer mig bort i världen av vinterjackor, även om jag inte borde göra det. Men jag äger faktiskt ingen vinterjacka.
Superfin och varm dunjacka från The North Face är i alla fall något jag dagdrömmer om! ;)


 
 
 
 
Det jag har sparat ihop till är ett par nya Traverse byxor från Lundhags.
Denna gång fick det bli ett par svarta i strl. 40 så jag kan få på mig mitt underställ i merinoull under, utan att känna mig som en michelingubbe. Apropå Michelin så har jag kunnat skaffa mig 4 nya rejäla michelindäck till volvon tackvare min snälla Mamma <3 som tycker att jag haft lite otur med omkostnader på bilar, vetrinärbesök, försäkningar, skatter, bildelar, besiktningar etc. PUH! vad trött jag är på bilar. Tur jag hittat min älskade volvo som bara kommer att gå och gå.
 
 
Höstpyntat i köket. Allt är så länge lite halvdant hemma hos oss, då jag inte riktigt vet hur jag vill ha det!
 
 Hundar taggade på skogstur!
 Lite rödvin på köksbänken.
 
 Ljung och mossa utanför sovrummet
Här är ett foto från lobbyn på hotellet i Gävle. 
Både jag och Ida vart kära i lampan som står där.
Den är av märket Porta Romana och jag ska ha tag på en sån!
Här är kort från våran tjejkväll ute i Amalias stuga i slutet på September.
Ser ni sjön bakom? Så vackert!
Riktigt mysig kväll var det. 
Här äter vi tapas på verandan.
Sedan gick vi in och då åkte raggsockorna på, brasan tändes,
vin i glasen och tjejpratet fortsatte tills vi somnade!
Det vill jag göra om snart igen.
 
 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela