Idag kikade solen fram

Publicerad 2014-11-02 20:11:00 i Malin bakar, Matlagning,

Hej!

Sitter här med en kopp Friggs blåbärsté och googlar recept på tryfflar gjorda med glykos.
Jag gillar chokladtryfflar som är glykosbaserade. De är mycket mera lätthanterliga enligt mig. När du kokar upp socker och glykos, blandar det med varm grädde och choklad, låter det svalna och så samtidigt stelnar fyllningen. Då blir det superenkelt att skära ut mönster till hur du vill att din tryffel ska vara formad. Momenten som då är kvar: Välj choklad att doppa/rulla i och eventuellt topping! Kan t.ex vara nötter, havssalt, smält choklad i annan kulör.
När du gör fyllningen kan du även spexa med någon rolig fyllning. Vit chokladtryffel med lime? Mörkchokladtryffel med citron&timjan? Ljus chokladtryffel med karamellfyllning?
Man kan även göra ett extra fyllningslager. För er som gillar mandelmassa är det ett tips. Man kan även mixa pistagenötter med mandelmassan! Lite mozartkulor över det hela då :)
 
Helst så skulle jag vilja temperera chokladen jag ska doppa i innan. Man temererar kakaosmöret, om man inte tempererar chokladen innan man börjar arbeta blir den grå och matt, krymper inte i formar eller stelnar inte på plast med glans. Jag har dock ingen marmorskiva att tempa chokladen på ÄN. Men eftersom jag fick presentkort på Bagaren & Kocken av mina svärföräldrar när jag fyllde 25, så kunde jag klicka hem en marmorskiva. Skivan + en kavel kommer på posten om ca 1-2 dagar!
 
Marmorskiva 45x30 cm
 
Bagerikavel i björk!
 


Fredagen vart som vanligt inte som vi planerat i förväg, eller nästan i alla fall. Vi möttes upp på pizzan i stamparebacken, käkade varsin pizza, tittade på folk och pratade om veckan som varit. Men när jag äter såndär mat har jag en tendens att bli attacktrött och så blev det även denna gång. Så vi fick åka hem till Alkvettern och hoppa bion, synd, för det var en film med Brad Pitt. Men jag piggnade till när vi kom hem, så vi tog en öl och satte oss på kökssoffan någån timme innan tröttheten kom ifatt oss båda två.
På lördagen var jag uppe med tuppen, gjorde frukost och lyssnade på morgonradio i vanligordning. Morgonpassets gäst var en RÄTTSLÄKARE, så det var jävligt intressant. I väntan på att Nick skulle vakna så gick jag ut med Odin och planerade dagen. Vi skulle storhandla, besöka Biltema, hänga med Fanny, tända ljus på kyrkogården, laga en alla helgons middag bestående av lammstek :)
Allt gick som planerat, vi lagade pumpasoppa till lunch och bjöd Fanny på, sen vart det kaffe och prat resten av eftermiddagen. Sen bar det av mot minneslunden på östra kyrkogården för att tända ljus, som vanligt var det obeskrivligt vackert, man blir lika häpen varje år! Vi hade med oss Odin så han också fick vara med och tända ljus för de som saknas. Hemåt igen för att sätta in lammet i ugnen.
Vi torkade av steken från all köttsaft, sedan band Nick ihop det och brynte lite snabbt varje sida i stekpannan, sedan över till en långpanna med morot och lök på, i med terometern och in i ugnen på 225°C. Steken skulle gå till 55°C. Jag började skiva upp sötpotatis, palsternacka och morot som jag masserade med rapsolja, timjan och flingsalt. Jag skivade även rödbetor som skulle in i ugnen med chevré på. 
Efter bara 25 min så larmade termometern att lammet var 55°C, redan? Jag som skulle lägga i vitlök i långpannan runt 40°C!! Vi lagar ju inte kött så ofta, så vi förlitade oss blint på termometern och tog ut steken från ugnen. Nu skulle den vila lika länge som den vart inne. In med rotfrukterna och när de var klara så skivade vi köttet, var det klart tror ni? NEJ. Det var bara att skjutsa in lammet i ugnen, knäppa en öl och vänta en stund till. Som tur var hade vi en SVINGOD soppa till förrätt gjord på jordärtskockor som svärpappan lagat!
Det vart bra tillslut även om det vart lite fel. Väntan var värt det!
Idag har vi slängt skräp, fixat i trädgården, organiserat i pärmar och slappat till en film. Nu har Nick åkt, igen. Så denna gång är han borta 2 veckor. Ganska tungt ska jag säga. Men jag sysselsätter mig medans jag väntar.

 
Fågelträdet som består av: Solrosfrön, talgbollar, jordnötter och hampfrön. Tänkte dela på en kokosnöt för att se om det uppskattas. Favoriten är helt klart JORDNÖTTER!
Musman är med mig och Odin på morgonpromenaden i Fredags :)
Tog en godmorgonselfie i min nya, fina, stickade tröja från Etirel som jag fick av brorsan!
Skogskyrkogården i Bråten
Fredagsmys i kökssoffan med en varsin öl & jordnötter.
SKITTRÖTTA OCH VILL EGENTLIGEN BARA SOVA!
 
 Hittade en liten bild på våra räkmackor vi gjorde förra månaden.
Citron, chili, vitlök, persiljemarinerade räkor på en stekt skiva bröd(syns ej).
Vill göra snart igen.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela