Vi bor i ett hus vid skogens slut!

Publicerad 2014-11-06 20:20:36 i Allmänt, Malin bakar,

Idag kom första snön och jag satt på nya däck igår. Det är jag riktigt nöjd över. Ska bara beställa tid för linoljebehandling inför vintern, sen kan de salta bäst det vill på vägarna.
Igår så hoppade jag in hos Emelie efter jobbet och hälsade på henne och lilla Olle. Han har blivit mycket större. Jag var bara där en snabbis och myste lite med Olle. Kollade även läget inför helgen, då det är dop för lille Olle.
Idag har jag provbakat lite julpyssel igen.
Det vart knäckebröd jag hittade på Ica's hemsida:
  • 1 dl sesamfrö
  • 1 dl solrosfrön eller pumpakärnor
  • 1/2 dl krossade linfrön
  • 2 dl vetemjöl (2 dl motsvarar 120 g)
  • 1/2 tsk salt
  • 2 dl kallt vatten
  • 2 msk olivolja
  1. Sätt ugnen på 150˚C.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt vattnet och oljan och rör om till en lös smet.
  3. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.
  4. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Ta ut plåten och skär eller sporra i så stora bitar du vill ha. Grädda ytterligare 20- 25 minuter.
  5. Låt brödet svalna på galler.


Här har jag gjort ett försök att utsmycka vår estetiska värmepump.
Fick lite feeling när snön kom.
 
Jag hade bara 0,5 dl solroskärnor, så resterande fyllde jag upp med pumpafrön. 
 
Jag gillar timjan och flingsalt på knäcke. 
 I ett hus vid skogens slut, liten Odin tittar ut <3
Färdigt. När man bakar hemma får man ta att ugnen bränner ojämnt.
Tacka vet jag ugnen jag hade när jag jobbade i bageriet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela